Khamis, 3 Februari 2011

macaroni bakar !

ASSALAMUALAIKUM..

Hye2. Semalam sy buat cupcake kan, hari ni sy buat macaroni bakar pulak. Hobi baru sy memasak skrg ni. Hee. Bila terasa nak masak ni baik sy masak sebelum kemalasan melanda alamat tak berasap la dapur tu. Tetiba teringin nak makan macaroni bakar lak. Sebelum balik Kb ni baik saya mkn puas2. Kalau tak kempunan ler. Okay sy nk share la cmne nk bwt macaroni bakar ni. Senang je tak susah pun. Si bujang pun boleh cuba masak. Jangan asyik mkn nasi bujang jer :p okay camni nak buat macaroni ni senang je. Mula2 rebuskan dulu macaroni tu. Cmni 

pastikan air tu betul2 panas sebelum masuk kan macaroni. lepas masuk kan tu biar sampai la mendidih n macaroni tu da kembang.
 
Lepas tu sediakan bahan2 nak masak macaroni tu. Antara bahan2 nya bawang besar, bawang putih, serbuk kurma, air, daun sup, telur, daging kisar. Daging kisar ni nak kisar sendiri pun boleh kalau nk beli yg da siap pun ade jual kt kedai. Jangan lupa garam n gula secukup rasa.

serbuk kurma, bawang besar, bawang putih, daun sup



daging kisar ni sy kisar sendiri je. 100% daging. kalau daging kisar yg jual kat kedai tu ada terkandung lemak2.

bahan2 dah ada semua, macaroni pn da kembang so boleh la masak. tumis bawang dulu lepas tu masuk kan daging kisar, serbuk kurma, air. Kacau sehingga sebati. Lepas tu masuk kan macaroni yang dah kembang tu. 

masuk kan bahan2 dalam kuali, gaul2 sampai sebati.

lepas da masak macaroni tu, masuk kan dalam mangkuk. mangkuk besar ke mangkuk kecik jangan mangkuk hayun sudah. Hee. Okay lepas tu, pecah kan telur dalam blender. Telur ni akan dituang kedalam mangkuk yang mengandungi macaroni tadi tu la supaya bila dibakar akan melekat la antara satu sama lain. Tak de la terburai kan. Senang la sikit nak makan. 

blend kan beberapa biji telur mengikut macaroni yg dimasak td. kalau byk macaroni byk la telur.
lepas da blend kan telur2 tadi, tuang la dalam mangkuk macaroni tadi. sapu kan butter skit kat mangkuk tu supaya tak melekat kat mangkuk tu.

lepas da tuang telur dalam macaroni, masuk kan dalam oven. Macaroni di bakar dalam beberapa puluh minit. Kalau mangkuk besar lagi lama kalau amngkuk kecik sekejap je. 


Lepas beberapa puluh minit lepas tu, masak la macaroni saya tu. TADA ! inilah hasilnya :)

lepas dibakar.
hidangkan bersama sos dan sedia dimakan !  :)

 p/s : tetiba je blog ni bertukar menjadi blog masakan lak. Hee ('_')V
selamat mencuba ! :)




2 ulasan:

Mohamad Fauzan Bin Mat Isa berkata...

pandai sungguh memasak..ada bakat :)

syafiqa@pqa berkata...

sikit2 boleh la. bukan pandai sgt pun. hee

Catat Ulasan